Tuesday 25 November 2014

Bihun Sup Ayam - Part 2

Hi...Salam...

Seperti yang dijanjikan semalam hari ni saya nak update bihun sup ayam!!! heeee
Balik je dari keja semalam terus pegi cold storage klcc beli bahan-bahan, aku beli bahan-bahan simple je malas nak beria-ia sebab aku sorg je yang nak makan so aku beli ayam, ubi kentang, sup bunjut, kulit kayu manis, bunga lawang, bihun dan cili untuk sambal bihun sup tu.
Lepas je maghrib aku excited gila nak masak bihun sup tu tak tau la kenapa pastu perut pulak lapar masa tu lagi la superduper excited..heeeeee so masuk ke dapur dan mulakan misi!!!! ni aku nak kongsi sikit resepi bihun sup ala-ala aku..hihi


Bahan-bahan
1. 4-5 ketul ayam dihiris kecil-kecil (sikit je sebab aku makan sorg je, perghhh!!! kedekut kan, hihi bkn kedekut
    la masing-masing cakap tak nak so aku masak la untuk aku sorg.hihihi)
2. 2 ulas bawang merah,2 ulas bawang putih dan 1cm halia ditumbuk
3. 1 sup bunjut 
4. 700ml air
5. 1 biji kentang dipotong dadu
6. Sebatang kulit kayu manis (kecil je) dan sekuntum bunga lawang
7. Garam dan ajinomoto
8. Bihun

Cara menyediakannya
1. Panaskan minyak dan tumis bahan yang ditumbuk, kulit kayu manis dan bunga lawang hingga naik bau
2. Setelah semua bahan tumis naik bau, masukkan air, sup bunjut diikuti dengan kentang dan ayam.
3. Reneh sup ayam dengan api perlahan hingga ayam dan kentang empuk
4. Akhir sekali perasakan dengan garam dan ajinomoto. 
5. Tutup api dan sedia untuk dihidangkan.
6. Bihun direbus bersama sedikit kunyit (bihun tu akan nampak kuning nanti, ala-ala bihun sup utara dan ambik
    mood ala-ala ade kat utara my hometown gitu!!! heee)

Bahan-bahan untuk sambal kicap 
1. 6 biji cili padi
2. 2 ulas bawang puti
3. kicap pekat
4. sedikit air sup ayam tadi

Cara menyediakannya
1. Tumbuk cili padi bersama bawang putih(sepatutnya blend sebab lagi halus tapi sikit je aku nak guna so tak
    berbaloi nak blend, mesti blender tu cakap malasnya aku nak putar kalau sikit mcm ni..hahahaha nasib baik
    sedar sebelum menggunakan blender tu....)
2. Setelah cili dan bawang putih tadi selesai ditumbuk, masukkan kicap dan air sup ayam tadi dan gaulkan
    hingga sebati
3. Siap untuk dimakan bersama bihun sup ayam!!!

ni masa tengah renehkan di atas dapur..hihi 
tadaaa!! siap dah...nampak tak cukup-cukup untuk aku sorg..hahahaa, sambal kicap tu aku dah letak siap-siap kat dalam bihun tu, nampak tak kat atas bihun tu?? nampak tak?? heeee
Selamat mencuba!! hihi very the over u all...apa-apapun aku puas hati sangat semalam tercapai jugak hajat aku... 

0 comments:

Post a Comment